بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد

ساخت وبلاگ

بر پایه ی متن‌ها روایی و شواهد تاریخی، وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) پیوسته ائمه جماعات را به‌این نکته ترغیب و تشویق میکرد که از اقامه نماز وقتگیر پرهیز نمایند. در درست بخاری آمده میباشد: مردی به نبی (صلی الله علیه واله وسلم) درباره امام جماعتی که نماز را زمان بر می نمود، گلایه کرد. حضرت برای عموم سخنرانی کرد و به حدی خشمگین گردیده بود که هیچوقت نبی عفو و بخشش را به این شکل خشمگین ندیده بودند. مسجد قبا مشهد حضرت خطاب به حاضران فرمود: بعضا از شما عموم را گریزان می سازید. امام جماعات بایستی از زمانبر کردن نماز پرهیز نماید؛ چون در نماز جماعات، اشخاص ناتوان، بلندمرتبه سال و اشخاصی که عمل دارا هستند حضور مییابند.[22]

از امام علی نقل شد‌ه‌است که فرمود:

«آخِرُ مَا فَارَقْتُ عَلَیْهِ حَبِیبَ قَلْبِی أَنْ قَالَ یَا عَلِیُّ إِذَا صَلَّیْتَ فَصَلِّ صَلَاةَ أَضْعَفِ مَنْ خَلْفَک ».[23]

«واپسین حرف محبوبم رسول معبود (صلی الله علیه واله وسلم) این بود آدرس مسجد قبا مشهد  که علی جان! در نماز جماعت، اکنون ضعیف ترین مأموم را ملاحظه کن».

در طومار امام علی (علیه السلام) خطاب به صاحب و مالک اشتر نیز آمده میباشد:

«إِذَا قُمْتَ فِی صَلَاتِکَ بِالنَّاسِ فَلَا تَکُونَنَّ مُنَفِّراً وَ لَا مُضَیِّعاً فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ بِهِ الْعِلَّةُ وَ لَهُ الْحَاجَةُ فَإِنِّی سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه واله وسلم) حِینَ وَجَّهَنِی إِلَى الْیَمَنِ کَیْفَ أُصَلِّی بِهِمْ فَقَالَ صَلِّ بِهِمْ صَلَاةَ أَضْعَفِهِمْ وَ کُنْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً».[24]

«زمانی که نماز را به جماعت میخوانی خیر با زمان بر کردن نماز عموم را متفرق کن و خیر آن (نماز) را تباه ساز؛ چون دربین عموم، بعضا مریض یا این که نیازمندند. بعد از آن که فرستاده (صلی الله علیه واله وسلم) منرا به یمن می ارسال کرد از وی پرسیدم: با عموم چه گونه نماز بخوانم؟فرمود: درحد قدرت نا توانان نماز رزرو مسجد قبا مشهد بگذار و نسبت به مؤمنان مهرباش باش!».

رعایت میانه‌روی تا آن جا التفات داراست  شماره تلفن مسجد قبا مشهد که مشوق گران قدر الهی را برای امام جماعت به همپا داراست، ولی در پیش به دست آوردن افراط و تفریط، اورا در کنار شیطان و پیشوای ستم عمل قرار میدهد. رسول اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) می فرمودند:

«َ مَنْ أَمَّ قَوْماً فَلَمْ یَقْتَصِدْ بِهِمْ فِی حُضُورِهِ وَ قِرَاءَتِهِ وَ رُکُوعِهِ وَ سُجُودِهِ وَ قُعُودِهِ وَ قِیَامِهِ رُدَّتْ عَلَیْهِ صَلَاتُهُ وَ لَمْ تُجَویِزْ تَرَاقِیَهُ وَ کَانَتْ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَ اللَّهِ مَنْزِلَةَ أَمِیرٍ جَائِرٍ مُتَعَدٍّ لَمْ یَصْلُحْ لِرَعِیَّتِهِ وَ لَمْ یَقُمْ فِیهِمْ بِأَمْرِ اللَّهِ فَقَامَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ مَا مَنْزِلَةُ أَمِیرٍ جَائِرٍ مُتَعَدٍّ لَمْ یَصْلُحْ لِرَعِیَّتِهِ وَ لَمْ یَقُمْ فِیهِمْ بِأَمْرِ اللَّهِ قَالَ هُوَ رَابِعُ أَرْبَعَةٍ مِنْ أَشَدِّ النَّاسِ عَذَاباً یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِبْلِیسَ وَ فِرْعَوْنَ وَ قَاتِلِ النَّفْسِ وَ رَابِعُهُمْ سُلْطَانٌ جَائِرٌ».[25]

بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد...
ما را در سایت بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد , رزور مسجد قبا مشهد , شماره تلفن مسجد قبا مشهد , آدرس مسجد قبا مشهد , نویسنده : حجت عسکری qubamosquemashhad بازدید : 117 تاريخ : شنبه 30 مهر 1401 ساعت: 17:22

پاکیزگی اشتیاق می‌آورد و شوق و اشتیاق راهی میباشد به سوی کرانه های معنویت. مسجد پاکیزه چمن سبزی میباشد که کبوتر روح آدمی از آن به عرش الهی پرمی گشاید. مسجد قبا مشهد عصمت ظاهری، پاکی باطنی را نوید میدهد و ظواهر پاکیزه داخل طاهر را تداعی می نماید آدمی در دور و اطراف پاکیزه اقتدار و زیبایی الهی را نیکوتر می بیند و روح خود راراحت خیس به زلال پاکی باطنی می سپارد. آدرس مسجد قبا مشهد اسلام برای مراقبت لینک ناگسستنی پاکی ظواهر و داخل به بهداشت مسجد سفارش کرده واحکامی در‌این خصوص صادر نموده است:

1- وارسی کردن کفش بر در مسجد;

مستحب میباشد هر که میخواهد وارد مسجد شود کفش و مانند آن را وارسی نماید تا از پاکیزه بودن آن یقین نتیجه ها کند. (8)

2- غبارروبی مسجد;

دراین باره تاکید فراوان به کار آمده تا آنجا که درحدیث میخوانیم هر که از مسجد، غبار به اندازه ای که به دیده فرو می رود خارج آورد معبود او‌را میبخشد. (9)

3- قرار دادن توالت خارج مسجد;

مستحب میباشد توالت و وضوخانه خارج مسجدقرار داده خواهد شد. (10)

19- اعتنا به تهیدستان در مسجد

مسلمان ها در مسجد با صفوفی به هم پیوسته در ادامه فتح مملکت معنویتند بایستی این انسجام را پاس بدارند تا به هدف ها بلند خود دست یابند.

تهیدستی آفتی میباشد که‌این انسجام را از باطن متلاشی می نماید فقر گاهی صورت ای مخدوش از مومنانی که با آن دست به گریبانند، به تصویر می‌کشد این دستور ممکن میباشد بر مقام و نقش آنها اثر منفی باقی بگذارد و رفته رفته آنها را از ادامه حضوری فعال و خالق گشوده دارااست. رزرو مسجد قبا مشهد در بالا اسلام توجهی تمامی جانبه به تهیدستان در مسجد به فعالیت می آمد که بایستی الگوی مساجد در‌این بعد از ظهر قرار گیرد این دقت عبارت بود از:

الف. امداد مالی

مسجد صرفا محل تلاوت نماز عدم وجود بلکه جایگاهی برای دادن صدقه وکمک به مستمندان نیز به شمار می آمد.

ماجرا دارای شهرت و تاریخی علی(ع) که در درحال حاضر رکوع انگشتر خود را به مستمندی اعطا کرد، در مسجد به وقوع پیوست. شماره تلفن مسجد قبا مشهد مسجدیان بایستی فقر را از دربین خود برچینند با این همگی، مساجد امروز سنگینی این رسالت را کمتر بر دوش خویش شم می نمایند در مساجد یاری به تهیدستان فراموش شد‌ه‌است یا این که دست‌کم به سمت و سوی نادرستی کشیده گردیده‌است تهیدستانی که نقاب تعفف برچهره زده اند و در هاله ای از رودربایسی و نجابت، فقر را بی نیازی جلوه میدهند مستحقان حقیقی وواقعی امداد ها در مساجد می باشند ولی ایستادن و سرافکندگی و ذلت را روبروی جمعیت تمرین کردن کاری ناشایست میباشد که متاسفانه امروزه اشاعه پیدا کرده و با مرام اهل مسجد و حرمت منزل پروردگار سازگار وجود ندارد.

و نیز در ماجرا آمده که رسول(ص) در مسجد با تهیدستان هم طعام میشد و با آن ها افطار می‌کرد. (10)

بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد...
ما را در سایت بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد , رزور مسجد قبا مشهد , شماره تلفن مسجد قبا مشهد , آدرس مسجد قبا مشهد , نویسنده : حجت عسکری qubamosquemashhad بازدید : 98 تاريخ : شنبه 30 مهر 1401 ساعت: 1:48

تا درحال حاضر تامل کرده ایم که مسجد غیر از این که محل سوگواری شب های ده سال نخستین محرم و سفره قیمه یا این که عدس پلوی اخر هیات باشد چه کارکردهای دیگری نیز در حین تاریخ داشته میباشد. مسجد قبا مشهد ان هم کارکردهایی در راستان فضای قدسی و معنوی ان؟ به صورت فشرده نقل تاریخ را دراین باره مرور می‌کنیم.

عبادت و تهذیب
اگرچه به تفسیر ایه 115سوره بقره: (وَللهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَاَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ) همگی دنیا محضر معبود و مقام عبادت میباشد البته مسجد قداست، خصوصیت و اداب اختصاصی به خویش را دارااست. مسجد مهمان سرای خداست. ارامش، گم گردیده بعدازظهر تکنولوژی و پیوندها، در فضای قدسی مسجد قابل بازیابی میباشد.

دانشکده دانش و تربیت
خواندن قران و بازخوانی ایات بر عموم و ارایه اموزه های اخلاقی، مسجد را به دانشگاهی بی سابقه تبدیل کرده که غرض ان خیر صرفا تبیین مفاهیم و اموزش بعضا اصطلاحات، که آدم سازی میباشد. آدرس مسجد قبا مشهد نکته دیدنی ان جاست که بنابر عهد و پیمان ایمه‰ یکی وظایف و کارکردهای اساسی مسجد، یادگرفتن دانش (مستطرف) یا این که (مستظرف)، یعنی علم جدید و باارزش معرفی گردیده‌است. رزرو مسجد قبا مشهد علامه مجلسی دانش مستطرف را علم بدیع و معرفتی که برای عموم جدید و اثر گذار میباشد، مفهوم کرده است. مگر خیر ان که نبی(ص) می فرمود هرگاه رینگ دانش در یک سو و رینگ بیان و دعا را در سوی دیگر مسجد باشد، اینجانب رینگ در آغاز را ترجیح می دهم.

راءس تشکیلات سیاسی
به اعتراف تمامی محققان تاریخ، در اصلً فرستاده(ص) سعی سیاسی برای تشکیل حکومت خویش را با ساختن مسجد اغاز کرد و بعداز ان نیز همواره مسجد بارزترین راءس تحقق ایه کریمه (وَشاوِرْهُمْ فِی الاَمْرِ فَاِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللهِ) بود. فیلم (محمد نبی الله) را یادتان میباشد؟ به عبارتی جایی که بلال چندین ساعت به ظهر باقیمانده می رود اذان می‌گوید تا مسلمان ها برای تصمیم گیری درباره مبارزه بدر در مسجد توده شوند. شماره تلفن مسجد قبا مشهد در واقع رسول اکثر اوقات شوراهای بهتر سیاستگزاری وسیع و کوچک حکومتش را در مسجد تشکیل می بخشید تا به همگی، برتری سیاست های نهاد گردیده بر فضای ملکوتی مسجد را نماد دهد.

محل قضاوت و اجرای عدل و داد
در حین نبی(ص) مطالعه به بخش اعظمی از مسایل حقوقی در مسجد شکل می به عهده گرفت. دارالقضای مسجد کوفه شاهد و یاداور قضاوت های عدل و داد مبنا و شگفت انگیز امام علی(ع) بوده میباشد. در زمان خلفای فاطمی و حکومت های گوناگون عراق و دمشق، حکم دهنده القضات در کنار مسجد جا داشت و مسجد محل مطالعه به کارها قضایی و حقوقی بود.

بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد...
ما را در سایت بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد , رزور مسجد قبا مشهد , شماره تلفن مسجد قبا مشهد , آدرس مسجد قبا مشهد , نویسنده : حجت عسکری qubamosquemashhad بازدید : 118 تاريخ : چهارشنبه 27 مهر 1401 ساعت: 1:58

این اعتقاد بایستی در مدیران مساجد ساخت گردد، که تنظیم وسایل مدرن و کارآمد، حتی با هزینه زیاد، امری مورد نیاز و ضروری میباشد. مسجد قبا مشهد نماز تلاوت و یا این که جاری ساختن فعالیتهای دیگر مساجد، با لرزیدن از سوزوسرما و یا این که عرق ریختن از گرما به صورت صحیحی ایفا نمیشود و می تواند سبب ساز غربت نوجوان ها و جوان ها که تحمل کمتری نسبت به‌این موضوعات دارا هستند بشود.

علاوه بر اینکه ما شاهد هستیم در مساجدی که در بخش ها سنی نشین تاسیس میشود، که غالبا در بخش ها گرمسیر است، برای جذب جوان ها به مساجد خویش، از شایسته ترین وسایل خنک کننده استعمال میکنند. آدرس مسجد قبا مشهد به نحوی که جوان در منزل خویش از اینگونه سیستم خنک کننده ای بهره مند وجود ندارد و این در مناطقی که گرمای شدید و آزار دهنده دارااست، می‌تواند استدلال جذب جوان ها و نوجوان ها به مساجد گردد.

۴- تصمیم گیری متمرکز

مؤمنان و نمازگزاران و مسوولان مربوط می‌توانند به خواسته تهیه نرم افزار ها در کارها مساجد و پرهیز از پراکندگی و تعدد تصمیم گیری ها، با تعیین تنی چند از اشخاص جوان و با مسئولیت و حتی المقدور کارشناس، همینطور ریش سفیدان با تحقیق امام جماعت در پوسته هیأت امنا، کارها مساجد را با صلابت و طرح ریزی دارای انسجام اداره نمایند. رزرو مسجد قبا مشهد جوان ها و نوجوان ها به جهت اشتغال به علم آموزی در مکتب که خویش از نظم و ضابطه خاصی تقلید میکند، بدین فرمان (نظم) عادت و اعتنا موردنیاز را دارا هستند، به همین عامل، نامرتب گی نرم‌افزار ها و نا منظم بودن آن ها می‌تواند علت جوان را از داخل شدن به مسجد کاهش دهد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد مسوولان و گردانندگان مساجد میتوانند با تهیه و تنظیم و اختصاص تجهیزات فرهنگی از قبیل : کتابخانه، کامپیوتر، تالار تفحص، تشکیل تیم های تواشیح، سرود، هم خوانی قرآن و تشکیل جلسات یادگرفتن قرآن در عصر های مختلف، کلاس های تقویتی بدون پول و کلاس های آموزشی دیگر، سبب ساز جذب جوان ها به مساجد شوند.

جوان ها سرشار از نیازهای متنوع و گوناگون می‌باشند و عشق و علاقه و کشش آن ها به مکانهای گوناگون به سبب ساز معیار برآورده شدن این نیازها در آن جای خاص است، با یک طراحی برنامه ظریف و یاری از خویش جوان ها و نوجوان ها برای کشف این نیازها، میتوان با محاسبه تجهیزات مسجد در رفع آن نیازها سعی ما یحتاج شکل بخشید که‌این قادر است یک کدام از شایسته ترین راه و روش های جذب جوان ها به مسجد باشد.

یکی‌از مساجد نامرتب و مملوو از جوان ها، مسجدی بود که شایسته ترین و اصلی ترین باشگاه کاراته محله با شایسته ترین اساتید در پایین زمین آن مسجد تشکیل می شد

بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد...
ما را در سایت بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد , رزور مسجد قبا مشهد , شماره تلفن مسجد قبا مشهد , آدرس مسجد قبا مشهد , نویسنده : حجت عسکری qubamosquemashhad بازدید : 90 تاريخ : شنبه 16 مهر 1401 ساعت: 2:16

مسجد بخاطر دارا بودن خصوصیت های خاص، بر دلهای عموم حکمرانی می نماید. بخاطر قداستی که داراست، دربین عموم، به صحت ذکر آوازه یافته میباشد. مسجد قبا مشهد بخاطر متعلق نبودن به دولت و احزاب، یک رسانه مردمی و به عبارت دیگر خودی میباشد. و بخاطر داشتن سوابق ای نیک در آگهی، گزینه سوئ ظن عموم وجود ندارد. لذا رسانه متعلق به مسجد، در اعتقاد و باور مردم، درست گو القول، مردمی و غیر تحریف گراست. چیزی که رسانه ای با مخارج گسترده در‌پی دست یافتن بدان می‌باشند! معلم مولانا دراین مورد میگوید. آدرس مسجد قبا مشهد در زمان تاریخ اسلامی کشور‌ایران، مساجد یکی‌از مهم ترین مرکزها پیوندها عمومی بوده میباشد. در تاریخ اجتماعی و در تمدن کشور‌ایران، مسجد، وسیع ترین، متنفذترین و مردمی ترین رسانه جمعی وکلامی بوده میباشد. در عموم شناسی ارتباطی جمهوری اسلامی ایران، مسجد یک کلمه و واژه و منزلت خودی میباشد. در حالی که مجله و مطبوعات، اکثر اوقات یک پدیده غیر خودی را در میان عموم به وجود آورده اند. مسجد در حین تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی توانست. رزرو مسجد قبا مشهد برای اولیه توشه، داده ها شفاهی و قلمی بشریت را به طور یک واحد اطلاعاتی، علمی، فرهنگی ودینی به عموم عرضه نماید."[۱۰۰]

پزشک معالج حمید مولانا مدیر بر مطبوعات از جانب مساجد را "الگوی نو" مدیر مطبوعات میداند. "مطبوعات ما موقعی اصیل، اسلامی، مردمی، ملی ومحلی به معنای حقیقی وواقعی خواهد بود و تحت عنوان "الگوی نو" گزینه اعتنا دیگرافراد قرار خواهد گرفت. که بنیاد مالکیت و هدف ها آن از جنبه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی وحرفه ای در مهم ترین بنیان مکتبی و مذهبی جامعه اسلامی قرار گیرد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد وچنین پایگاهی مساجد می‌باشند. به صورت خلاصه ما می بایست مطبوعاترا به مساجد بفرستیم و مسجد بایددر هر شهر و قصبه، راس تکثیر خبر نامه یا این که خبرنامه آن حوزه‌ در سطح محلی یا این که ملی گردیده وحرفه خبر نامه نگاری، مطبوعاتی و آمادگی نویسندگان و خبرنگاران وهنرمندان، همچون استادان دانش و علم قرنها قبلی، در مساجد و شرکت ها متعلق به آن‌ها متمرکز شوند."[۱۰۱]

متاسفانه در عالم اسلام، مطبوعات تجربیات تعلق به احزاب و... را که د رغرب نا کارآمد میباشد، می آزمایند. لذا با وجود مقررات مطبوعاتی، همچنان درین عرصه ناموفق ظواهر گردیده ایم. زیرا هیچ زمان مطوعات را با گنجایش های اسلامی و اهل ایران همخوان نکرده ایم. برای دست یابی به مطبوعات مناسب جامعه اسلامی، بایستی استراتیژی تمجید نمود. و این به اطمینان صاحب و مالک نظران دانش پیوندها، در تعلق به مطبوعات به مساجد، خلاصه می گردد.

"برای ساخت‌و‌ساز یک سیستم عظیم مطبوعاتی مستقر واسلامی، که با عموم سالاری اسلامی انطباق داشته وتا حد قابلیت و امکان از زخم وضررهای جان دار در سیستم های مطبوعاتی متداول در عالم مصون باشد،

بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد...
ما را در سایت بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد , رزور مسجد قبا مشهد , شماره تلفن مسجد قبا مشهد , آدرس مسجد قبا مشهد , نویسنده : حجت عسکری qubamosquemashhad بازدید : 111 تاريخ : پنجشنبه 14 مهر 1401 ساعت: 2:02

مسجد روضه خوان لطف الله یکی‌از اثر ها تاریخی به مکان باقی مانده از زمانه صفویه میباشد که در ضلع شرقی میدان نقش عالم اصفهان قرار گرفته و از نظر روش پیاده سازی، معماری، نقوش و رنگ‌های بکار رفته، مثال‌ای شگفت‌انگیز میباشد. مسجد قبا مشهد معماری داخلی و تزئینات این مسجد جلوه‌ای از هنر معماری در زمانه صفویه میباشد که به دست یک کدام از استادان غالب‌دست اصفهانی تاسیس شده است. آدرس مسجد قبا مشهد اجاره اقامتگاه، آپارتمان و سوئیت در اصفهان با بالاترین چگونگی

مسجد روضه خوان لطف الله
تاریخچه مسجد روحانی لطف الله
شهر اصفهان به‌تیتر پایتخت صفویه در سال ۹۸۲ هجری خورشیدی در مرحله نقطع ی عطف توسعه و گسترش و بسط شهری قرار داشت. به‌طوری که بخش اعظمی از اماکن مهم و تاریخی اصفهان دربرگیرنده مسجد امام، چهارباغ و میدان نقش دنیا در‌این عصر ساخته شدند. رزرو مسجد قبا مشهد مسجد روحانی لطف الله یک کدام از مساجد تاریخی و معروف اصفهان میباشد که فی مابین سال‌های ۱۶۰۲ تا ۱۶۱۹ میلادی ایجاد شده است. این بنای قشنگ که در ضلع شرقی میدان نقش دنیا اصفهان قرار گرفته یک کدام از شاهکارهای معماری در روزگار صفویه میباشد. کاشی‌کاری‌های آن به وسیله یک کدام از استادان دارای شهرت اصفهانی به اسم مدرس محمدرضا اصفهانی انجام یافته میباشد.

مسجد روحانی لطف الله در مقطع ۱۸ سال و به امر سلطان عباس اولیه، در مقابل عمارت خوب‌قاپو و در جوار مسجد فرمانروا ساخته شد. شماره تلفن مسجد قبا مشهد انگیزه مهم تشکیل داد این مسجد، تجلیل از یکی‌از فیس‌های مذهبی به‌اسم روضه خوان‌ لطف الله میسی یکی علمای بلندمرتبه عصر صفوی بود.

به عبارتی‌طور که می دانید حکومت صفوی یک حکومت مذهبی بود و به آیین اسلام و مذهب شیعه بسیار ارزش می‌اعطا کرد و در فیض علمای آئین درین عصر بسیار تکریم می‌شدند.

علاوه‌بر این، روضه خوان لطف الله بابا زن پادشاه عباس بود و براین اساس این فرمان خویش علت پُررنگی برای تشکیل داد مسجد به اسم این دانا تعالی بود.

دیدنی میباشد بدانید مسجد روضه خوان لطف الله روی خرابه‌های مسجدی تشکیل شده که پیش از اینً در‌این محل بوده میباشد و از طرفی فقط فرمانروا عباس و خانواده سلطنتی اذن ورود به مسجد را داشتند و عوام مردم نمی‌توانستند در آن عبادت نمایند.

در‌این مقاله خبر نامه در ارتباط کلیه جاهای جذاب اصفهان بخوانید، که هریک شگفتی‌های خاص خودشان را دارا‌هستند.

تاریخچه مسجد روضه خوان لطف الله
شگفتی‌های معماری مسجد روحانی لطف الله
مدل معماری بنای مسجد روضه خوان لطف الله به نحوه بنا‌های اصفهانی میباشد. البته این مسجد یک تفاوت عمده با همگی مساجدی که در سراسر مرزوبوم تشکیل‌شده داراست و تفاوت درین میباشد که مناره و شبستان ورودی ندارد و از طرفی ورودی آن نیز دارنده چندین پله میباشد.

یک کدام از عمده دلایلی که‌این مسجد فاقد شبستان و صحن ورودی میباشد، ساخت‌و‌ساز تقارنی با میدان نقش عالم و قرار به دست آوردن عمارت خوب‌قاپو روبروی مسجد میباشد.

به همین ادله تراس یا این که صحنی رو به قبله روبروی مسجد ساخته نشده میباشد.

این مسجد به جهت معماری متعدد، گردشگران بخش اعظمی را در زمان سالیان سال به خویش جذب نموده است.

رزرو فوری دارای شهرت ترین و شایسته ترین هتل های اصفهان
یک: جهت بنای مسجد لطف الله نسبت به قبله
در معماری اسلامی- اهل ایران، شبستان به سیرتکامل‌ای پیاده سازی می‌گردد که اشخاص با ورود به آن در جهت قبله قرار گیرند. ولی روش پیاده سازی در مسجد روضه خوان لطف الله مقداری گوناگون میباشد، بدین شکل که با ورود به شبستان روبروی قبله قرار نمی‌گیرید.

انگیزه اساسی این فرمان این میباشد که میدان نقش عالم در جهت قبله ساخته نشده و در فیض معماران در تشکیل داد مسجد ناچار به انجام چرخشی ۴۵ جايگاه‌ای شدند تا مسجد در جهت قبله تهیه و تنظیم گردد.

البته این‌راه پیاده سازی و تشکیل داد با چنان ظرافتی جاری ساختن گردیده که به هیچ وجهً نمی‌توانید هیچ‌ زاویه‌ای یا این که حتی کجی‌ای در سازه و نمای بیرونی ملاحظه کنید.

با وجود دردسرهایی که برای قبله‌یابی و ایجاد کرد محراب در راستای جنوب غربی و رو به قبله وجود داشت، معماران تصمیم گرفتند راهرویی بسازند که ورودی مسجد را با یک زاویه ۴۵ مرتبه به شبستان متصل می‌نماید.

در خبر نامه جاباما می توانید اصفهان را بیشتر بشناسید و از لذت تهیه نمودن شایسته ترین سوغات اصفهان هم آگاه گردید!

دو: گنبد مسجد روحانی لطف الله
گنبد مسجد روحانی لطف الله در مقایسه با گنبد مساجد دیگر، طول کمتری داراست و همین دستور سبب گردیده تا تشکیل داد آن دشوارتر باشد.

گنبد دارنده دو قالب پیوسته میباشد و طول رأس آن تا کف زمین ۳۲ متر، قطر بیرونی آن ۲۲ متر و دهانه آن نیز ۱۲ متر میباشد.

با اعتنا به سنگینی گنبد، معمار سازه همت کرده تا با تشکیل داد دیوارهای کلفت در همسایه گنبد، از فشار وارده به آن پرهیز نماید.

گنبد مسجد روضه خوان لطف الله
نمای داخلی گنبد مسجد روضه خوان لطف الله
بازی تعجب آور با نوروفروغ در گنبد
گنبد مسجد روحانی لطف الله روی ۸ طاق جناقی صورت تشکیل‌شده و در نصیب بالایی دارنده ۱۶ پنجره مشبک میباشد که فروغ روز را به درون صحن وارد می‌نمایند.

پنجره‌ها در مسافت ۱۷۰ سانتی‌متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند و علاوه‌بر عبور نور و روشنایی، وظیفه تهویه هوا را نیز بر عهده دارا‌هستند.

وجود نقوش اسلیمی قشنگ روی پنجره‌ها منجر گردیده تا فروغ و روشنایی با شکستی خوشگل وارد گوشه و کنار خواهد شد.

به عبارتی‌طور که اشاره کردیم، طول گنبد این مسجد شگفت‌انگیز در مقایسه با دیگر مساجد، کوتاه‌خیس میباشد و در فیض برای برتر جلوه‌ دادن گنبد از درون، ۳۲ نقش لوزی‌ صورت در کنار هم قرار گرفته‌اند که هر چقدر به راس گنبد مجاورت میگردند، کوچکتر گردیده و در فیض سبب بزرگتر چشم شدن گنبد خواهند شد.

قسمت بیرونی گنبد مسجد به جهت به کارگیری از کاشی‌های رنگارنگ و طرح‌های دقیق، در طی‌های گوناگون از روز و با دقت به زاویه تابش خورشید، به رنگ‌های مختلفی در‌می آید.

به‌تیتر‌نمونه، گنبد در نوروروشنایی ملایم سپیده‌دم، به رنگ صورتی، در نوروروشنایی بی واسطه ظهر به رنگ کرم و در تنگ غروب خورشید به رنگ آجری میباشد.

قسمت بیرونی گنبد با کاشی‌های معرق در مسئله نخودی تزئین گردیده و در بخش تحت گنبد می توانید کتیبه‌هایی به خط ثلث در مورد لاجوردی مشاهده کنید.

بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد...
ما را در سایت بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد , رزور مسجد قبا مشهد , شماره تلفن مسجد قبا مشهد , آدرس مسجد قبا مشهد , نویسنده : حجت عسکری qubamosquemashhad بازدید : 104 تاريخ : جمعه 8 مهر 1401 ساعت: 2:45

بعداز تکوین مسجد به وسیله رسول عفو وبخشش صلی الله علیه و آله، یکی نقش های مهم این جغرافیای مقدّس، یادگرفتن قرآن و معارف فقاهتی بود. مسجد قبا مشهد حضرت نظریه داشت شالودۀ مسجد باید با معارف منزه صورت گیرد، تا مردانی تمیز در آن پرورش یابند. به‌این سان قرآن مهربان خصوصیت مسجد مثال را اینطور ذکر فرمود: (توبه، ١٠٨) همانا مسجدى که از روز ابتدا بر پایه ی زهدو تقوا سازه گردیده، سزاوارتر میباشد. آدرس مسجد قبا مشهد که در آن نماز برپادارى. (چون) در آن مسجد، مردانى میباشند که دوست دارا هستند خویش را منزه سازند و آفریدگار پاکان را دوست می‏دارااست.

در مبانی اسلامی تهذیب و یاددادن یاور یکدیگرند، به همین جهت میباشد که مسجد هم مقر عبادت و بندگی میباشد و هم آموزشگاهی برای حصول معارف قرآن و سنت. پیامبر بخشندگی ها فرمود: کسی که برای یاد دادن و تعلّم وارد مسجد گردد همانند مجاهد روش خداست(احمد حنبل، بی تا، ج٢،ص:٩١) و جایزه حاجی را خواهد داشت. رزرو مسجد قبا مشهد پیش از طلوع اسلام تحصیل ارزشی نداشت و باسوادان در جزیره العرب اندک بودند. البته با تابش خورشید اسلام و مداقه به نظام آموزشی، مسلمان ها به فرمان نبی عفو وبخشش بر آن شدند تا به یادگیری بپردازند. درین بین مسجد، اول فضای آموزشی اسلام بود، که با صورت دادن محافل آموزشی؛ مسلمانها به تعلیم دانش آیین و سواد و معارف فقاهتی می پرداختند. شماره تلفن مسجد قبا مشهد امام علی علیه السلام سه منفعت از هشت بهرۀ اهل مسجد را پرورش علمی و معرفتی نمازگزاران قلمداد می نماید و می‌فرماید: « مَنِ اخْتَلَفَ إِلَى الْمَسَاجِدِ أَصَابَ إِحْدَى الثَّمَان...‏ أَوْ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً ...أَوْ کَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى أَوْ یَسْمَعُ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى هُدًى»(إبن بابویه، اینجانب لا یحضره الفقیه، ج‏١، ص: ٢٣٧)؛ هر که پیوسته یا این که در وقت هر نماز بطرف مساجد سرازیر باشد یکى از این هشت چیز را سود خواهد موفقیت ...یا این که طرفه دانشى که از با تجربه‏هاى دانش باشد، یا این که کلمه و واژه و سخنى که اورا از بدى گشوده داراست، یا این که شنیدن پاراگراف‏اى که او‌را براه نه و نجات راهنمائى نماید.

در مسجد النبی کلاس های درس برگزار می‌شد، و عموم با عشق و علاقه به دستیابی قرآن و معارف می پرداختند. در آن جای رینگ های یادگرفتن قرآن، تعالیم اسلامی، قرائت و تایپ کردن که قبل از آن در جزیره العرب جایگاهی نداشت، صورت گرفته بود(احمدی میانجی، ١٤١٩ق،ج١، ص:١٠٨.) و به صورت همیشگی مسلمان ها برای یادگرفتن در مسجد حاضر می شدند. و در آنجا کلاس های مختلف با موضوعات گوناگون تشکیل می‌شد و تمامی آیتم تشویق پیامبر اکرم قرار می گرفت

بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد...
ما را در سایت بهترین مرجع مقالات مسجد قبا مشهد دنبال می کنید

برچسب : مسجد قبا مشهد , رزور مسجد قبا مشهد , شماره تلفن مسجد قبا مشهد , آدرس مسجد قبا مشهد , نویسنده : حجت عسکری qubamosquemashhad بازدید : 91 تاريخ : شنبه 2 مهر 1401 ساعت: 1:57